Utolsó kommentek

  • tanarurkerem: "A tartalom közel 80%-át a résztvevők közel 20%-a állítja elő. Közösségünk skálafüggetlenségének e... (2010.02.22. 08:27) 80/20
  • RPi: @tanarurkerem: A Moodle felületével kapcsolatban egy ideje tervezgetem, hogy olyan témát/sminket ... (2010.02.10. 21:03) A konnektivizmus betörése a középiskolába
  • tanarurkerem: "A kérdés ezzel kapcsolatban az, hogy a hálózati tanulás segítésére középiskolában jó-e a Moodle v... (2010.02.08. 09:17) A konnektivizmus betörése a középiskolába
  • Utolsó 20

Fejlődni kell

Oktatással, neveléssel kapcsolatos gondolataim a htk01 konnektivista kurzussal kapcsolatban

Friss topikok

  • tanarurkerem: "A tartalom közel 80%-át a résztvevők közel 20%-a állítja elő. Közösségünk skálafüggetlenségének e... (2010.02.22. 08:27) 80/20
  • RPi: @tanarurkerem: A Moodle felületével kapcsolatban egy ideje tervezgetem, hogy olyan témát/sminket ... (2010.02.10. 21:03) A konnektivizmus betörése a középiskolába

Archívum

Fogalomtérkép és más módszerek

2010.02.17. 09:30 | RPi | Szólj hozzá!

Technikus osztályban tanítok, így a diákok, akikkel foglalkozom, már mind érettségi után vannak. A fogalomtérkép módszerét először kb. fél évvel ezelőtt alkalmaztam, mivel problémák voltak a szövegértéssel és nagyobb mennyiségű (4-5 oldal) szakmai szöveg feldolgozásával. Ekkor a tanórán csoportokra bontottam az osztályt és 2-3 bekezdésnyi szöveget adtam nekik, hogy emeljék ki a lényeget, majd a többieknek mondják azt el. A tartalom feldolgozásához kézenfekvő volt, hogy a fogalomtérképet hívjuk segítségül. Az egyes részeket megpróbáltuk összekapcsolni, hogy az adott témakört egyben láthassuk. Nem ment könnyen.

Más módszerek sem hoztak jobb eredményt. Nemrégiben operációs rendszerek tantárgyból a processzorütemező algoritmusokkal foglalkoztunk. Itt is volt lehetőségem a tartalomhoz igazítani a formát, megpróbáltam algoritmusleíró eszközzel elmagyarázni, hogyan működik egy-egy algoritmus. Mivel egyik diák sem tanult korábban programozni, így már a jelöléssel is problémák voltak. Végül egy nagyon leegyszerűsített ábrát készítettem, ami valamelyest hasonlít a Jackson ábrára. Ezzel már el tudtam érni, hogy a tanulók egy részének érthetőbbé vált a téma, viszont nem mindenki számára volt hasznos.

Nehéz olyan módszert megválasztani, ami mindenki számára egyformán használható. A múlt hét szerdai beszélgetésben is felmerült, hogy más által készített fogalomtérkép mennyire segít a saját tanulásomban. Azt gondolom, hogy nem elsősorban arra kell törekedni, hogy kész fogalomtérképet adjak ki, hanem a módszert megtanítva segítsem a tanulót abban, hogy el tudja készíteni a saját jegyzetét.

Ahhoz, hogy eredményes legyen az oktatási tevékenységünk nem csak arra van szükség, hogy sokféle tanulási technikát ismerjünk, hanem arra is, hogy egy csoporthoz és adott témához megtaláljuk a megfelelő módszert.

A bejegyzés trackback címe:

https://fejlodnikell.blog.hu/api/trackback/id/tr611765475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása